Assetto Corsa setup alapok,mit miért állítsunk?

Már benne vagy a szimulátorozásban, jól is mész, de ha a setupra kerül a sor, csak gumit, és üzemanyag szintet állítasz? Ott az a sok lehetőség, bump, TOE.Itt bemutatjuk az Assetto Corsa-ban elérhető setup alapjait.

Alapok:

Miért setupolunk? Assetto Corsa-ban is minden autónak van egy gyári karaktere, amit a mérnökök megálmodtak neki, viszont pályája válogatja hogy milyen beállítás irányába kell az autót elmozdítani. Egy szűk Kakucs Ringen nem lesznek jók a nagy tempós jobbos kanyarokra beállított futóművek. Állandóan vagdalódni fog csak a szűk balos kanyarokban. Hogy érezd is, mi történik kell egy jó kormány is.

Nincs két egyforma vezetési stílus, most végig vesszük mi mit tud,és saját magadra tudod szabni bármelyik autót, ezzel akár másodperceket javulva egy-egy pályán.

Szimulátor Győr
Itt a legendás S1 ami minden volt, csak kezes nem.

Mi az alul és túlkormányzott autó?

Az autó viselkedését két nagy csoportra szokás osztani kormányzás szempontjából. Vagy alulkormányzott (orrtolós). Ez az amikor fordulnál el egy kanyarban, de elkezd egyenesen csúszni az autó, egyszerűen nem fordul be. És lehet túlkormányzott, amikor a kanyarívre fordítva kitör a segge az autónak, ennek jobb esetbe megúszás az eredménye ha megfogod, rosszabb esetben csapódsz is a sóderbe.

Kétféle egyensúlyt különböztetünk meg, a mechanikait és az aerodinamikait. A lenti képen látszik, melyik beállítás melyik irányba tolja el a setupot, és az is látszik belőle, hogy sok hatás,egymás ellen dolgozik. Így lehet, hogy egy autó a lassú kanyarokban alulkormányzott, míg a gyorsakban túlkormányzott.

Assetto Corsa-ban ezt a tökéletes egyensúlyt próbáljuk megatalálni setupoláskor. Ha sikerül,másodpecekben mérhetik a jutalmunk!

Assetto Corsa setup.
Alul és túlkormányzást befolyásoló beállítások.(forrás:atomicsimracing.net)

Na essünk is neki, mi mit is csinál, min kell állítani hogy jó legyen a gép?

Fontos említést tenni első körben a Force Feedbackről. Én nem tartom a minél erősebb annál jobb elvet helytállónak. Erősebbek a visszajelzések, de egy sikánban szűken fordulva, sok időt elvesz hogy nem tudod egy kézzel fordítani a kormányt, mert túl erős (Fanatec CSW). Ezzel is érdemes próbálkozni, én Assetto Corsa-ban ezt 75% környékén használom.

Xstation autószimulátor
Az erősebb FFB nem feltételen jobb is.

Sebesség kiosztás/Gear Ratios/

Itt az első sebességnek és az utolsónak van nagy szerepe, egy hosszú elsővel sokszor nyersz szűk pályákon, mert nem kell váltogatni 0-140 km/h óra közt, végig van motorerő. A legfelső fokozat pedig a végsebességed fogja befolyásolni.

Érdemes a pálya leggyorsabb pontjánál, épp csak kicsit feljebb rakni, ha egy pályán 300km/h a leggyorsabb pont, felesleges a 6-osnak 360-ig kiforognia. Lerövidítve rugalmasabb lesz az autó, több helyen tudod az optimális magas fordulaton tartani.

A gumik:

A lágy gumik könnyebben bemelegednek, jobban tapadnak, viszont gyorsabban fogynak, a közepes és kemények értelemszerűen pont fordítva skálázódnak. Ezt versenye/taktikája válogatja,kinek mi a jó.

A gumi nyomása, is fontos, ha kicsi a nyomás jobban melegszik a gumi,és puhább az autó érzete. A magas nyomás javitja a visszajelzést az útról, és segíti a végsebességet minimálisan. Érdemes kísérletezni az első és hátsó gumik közti nyomáskülönbséggel. Álatalában elöl kicsit puhábbal szoktunk menni mint hátul, de persze ezt is autója válogatja.

Assetto Corsa setup
A gumikon keresztül viszel át mindent az aszfaltra.

Üzemanyag:

Itt setupolásnál érdemes kipróbálni 1-5-15 literrel az autó viselkedését, versenyre nyilván annyi üzemanagot kell majd vinned, amivel végig tudsz érni. Ez adott lesz, viszont időmérésre nálunk az 1L az átlagos (üzemanyag fogyás nélkül) mert itt nem rángatja az autót az üzemanyag súlya. És értelemszerűen a kevesebb súly jó, viszont pattogósabb lehet tőle az autó.

Aero:

A hátsó szárny dőlésének növelése fokozza a tapadást hátul, viszont csökkenti a végsebességed, az első szárny állása pedig 80kph felett az autó pontosságát segíti kanyarodás közben.

Setupolásnál ezeket érdemes utoljára hagyni,mert nagyon tudják változtatni egy autó karakterét. Így nem fogod érezni a mechanikai beállítások közti különbségeket.

Ha ezek nélkül állítod be, jobban képbe kerülsz a pálya felületével is. (bukkanók, rázókövek). A végén pedig ha sikerült beállítanod a gépet, és megkapja a szárnyakat csodák történnek.

Felfüggesztés/Alingment

Assetto Corsa
Egy jól beállított futómű fél egészség.

Első körben fontos,hogy ne a csúszkák számozását nézd, hanem jobb oldalon a Car Statusnál a live adatokat. A csúszkák csak relatív értéket mutatnak, a valódi jobb oldalon lesz.(TOE,Camber)

Negatív dölés(TOE) elöl segíti az agilítást, fordulékonyságot, hátul viszont instabilítást okozhat. A pozitív TOE elől rontja az agilítást, nehezebben fordul el,az autó hátul viszont növeli a stabilítást.

A Camber szintén oldalt látszik majd, itt a negatív érték a célszerű. Elöl és hátul is. Ez segíti a tapadást a kanyarban-csúcspontnál és az irányváltásoknál is stabilabb lesz az autó.(sikánokban)

Viszont melegítik a gumikat negatív állásban, és a kisebb út/gumi érintkezés miatt megnöveli a féktávokat. Érdemes 0-án kezdeni a setupot és utána finomhangolni, a végén vele.

Dampers:

Ez a legkomplexebb és egyben talán legnehezebb része a setupolásnak Assetto Corsa-ban. Egy jól eltalált beállítástól az adott pályára,lehetünk pokoli gyorsak, vagy pont érhtetetlenül lassúak.

Itt a rugók jellemzőit lehet állítani különböző szituációkban.

Bump:

A Bump azt állítja, milyen erős ellenerő lépjen fel a rugó összenyomása közben.(Lassú összenyomódásnál)

  • Magasabb értéken (elöl) pontosabban lehet autózni.(pl:sikánokban)
  • Viszont ha túl sok lett, alulkormányzott lesz az autó, főleg gyors kanyarokban.
  • Magasabb értéken jobban melegíti a gumikat.
  • Magasabb értékkel hátul satbilabb lesz féktávon az autó hátulja.
  • Viszont gyorsításnál könnyebben alulkkormányzottá válik az autó, és kanyarkijárotoknál is szintén így van.

Rebound:

A Rebound a rugó kinyúlását állítja, amikor összenyomás után kirúgja magát, és újra visszanyomja a kereket az útfelületre.

Ezekkel az a baj, nehéz hozzá tanácsot adni, ahány ember annyi megfelelő beállítás.

Azt hogy mit változtat leírom, és ebből ki tudjátok tesztelni, számotokra mi a nyerő. (mennyire használsz rázóköveket, mennyire dobod át sikánokon)

Rear Bump:

Rear/Front Bump: Lényegében ez leírás alapján lehetne gátó is, ez azt az erőt jelenti ,amikor a rugó összenyomódik mekkora erő lassítsa ezt a folyamatot.

Minél magasabb ez az érték, annál nehezebben nyomódik össze a rugó, ez előnyös súlypont váltásnál. Ez a sima Bump,a lassú összenyomódás állítására szolgál példásul indulásnál, amikor beterheled a hátsó rugót, vagy irányváltásnál.

Fast Bump: Ez lényegében megegyezik az előzővel, viszont ez a gyors változásra adott reakciót változtatja.

Ilyen például egy rázókő vagy az úthibák ( Nordschleife). Minél keményebb(magasabb érték) annál jobban elrúgja magát az autó, egy behatás után, így egy alacsony érték hálás lehet olyan pályán ami nagyon rázóköves (Imola).

Szimulátor autós
A jó öreg zöld pokol nem kímél se embert,se futóművet.

Rebound – Right rear damper rebound

Ez szintén a Bump funkcióját látja el, viszont a rugó kinyújtott állapotában. Lassabb reakcióknál.

A magasabb érték javítani tudja a feszességet, például sikánokban, vagy súlypont váltásnál. Az alacsony érték pedig csökkenti az alulkormányzottságot, cserébe rontják a fordulékonyságot.

A hátsó rebound növelésével jobb kigyorsítási stabilitás érhető el szűk kanyarokban.

FST Rebound – Right front/rear damper fast bump

Ez pedig a Fast Bump megfelelője a rugó kinyújtott állapotában.

A magas érték  lassítja teljes kinyúlását a rugónak. Ha túl magas az érték,annyira lassan ér le a gumi egy rázókő után,és nem lesz elég tapadás a kanyar bevételéhez, mert a gumi még a levegőseb van.

Erre érdemes figyelni. Viszont elnyeli a kirúgási energiát, így kíméli a gumit.

Drivetrain:

Szimulátor Győr Xstation
Ha nem driftelni szeretnél , törekedj az egyensúlyra.

Itt minden autónál más az állítási lehetőség, de ezek általában:

  • Balra húzva : alulkormányzást segíti
  • Jobbra húzva: Milyen meglepő, a túlkormányzást
  • Coast: Ez a kanyar közbeni agilitást segíti
  • Pre-Load: Ez a kanyarközepi pontosságot segíti
  • Power: A kigyorsításra segít

Ez alapján mindenki látja, hogy vezetési stílus függő kinek melyik lesz a nyerő.Próba cseresznye, az Assetto Corsa-ban ez különösen igaz.

Suspension/felfüggesztés:

ARB:

Első: Ezeknek van a legnagyobb szerepe abban, hogy a súlypont váltáskor hogy viselkedik az autó. Nehéz ezt megfogalmazni, mert egy nem megfelelő ARB beállítás nem egyértelműen alul vagy túlkormányzottá teszi az autót. Inkább így néz ki:

  • Túl magas első ARB: A kanyar bejáratnál:túlkormányzott
  • A kanyar közben: alulkormányzott
  • A kigyorsításnál: újra túlkormányzott
  • A túl alacsony első ARB pont fordítva:
  • Közben túlkormányzott
  • Kigyorsításnál alulkorményzott

A Hátsó ARB-t érdemes alacsonyan tartani, mert különben nagyon faros , agresszív lesz az autó tőle.

Embere válogatja valakinek fekszik ez a bedobom a kanyarba és valahogy kijövök jó tempóval stílus, és gyorsak is vele.

Rugók:

Xstation Szimulátor
Rugó,rugó te drága rugó.

Ezzel talán már a valóságban is volt dolgunk, azért egy hátsó szárny dőléssel csak a szerencsésebbeknek.

A keményebb rugók segítenek feszesebben tartani az autót kanyarokban, viszont jobban eldobnak úthibáknál, vagy rázókövön.

A puha rugónál, viszont féktávon „bebólint” az autó eleje és ezzel az adott gumira nagy terhelést rakva- megcsúszhat vagy szimplán elmelegítheti a gumit.

A kemény rugóval viszont nagyobb mechanikai terhelést kapnak a gumik az útról érkező erősebb hatások miatt, így valamivel melegebbek lesznek.

Magasság:

Itt alapvetően minél alacsonyabb annál jobb, az Assetto Corsa nem annyira bünteti az alacsony autót.

Viszont nem ennyire egyszerű , hogy akkor csapjuk a porba, aztán gyorsak is vagyunk. Sajnos a bumpy-pattogós pályákon (nordschleife) leüthetjük az alját, ezzel elvesztve a kontrollt, a rázókövekről nem is beszélve.

Az adott pályát mindig figyelembe kell venni, és a lehetőség szerint legalacsonyabbra rakni. Számoljátok rá az üzemanyag súlyát, mert 1Literrel tesztelve, meglepetés érhet , 50L-el a tankban.

A keményebb első rugók nagy sebességnél egy finom alulkormányzást eredményeznek.

Míg a kemény hátsó rugók pont fordítva túlkormányzást eredményeznek gyors kanyarokban.

  • Puhább rugók:
  • Jobban átmegy a rázóköveken
  • Javítja az út és a gumi viszonyát- kevesebbet pattog, többet van az asztfalton a gumi.
  • Viszont magas autó kell, különben leüti az autó az alját
  • Be tud lobogni féktávom

Ha elöl keményítjük alulkormányzottabb lesz az autó

Ha hátul keményítjük túlkormányzottabb autót kapunk.

Advanced suspension:

Itt igazábol a rugóút vége jelentős. Először érdemes maximumra rakni, mert a túl alacsony limit hirtelen tapadásvesztéshez vezet.

Amikor elkezdesz setupolni ezeket érdemes maximumon hagyni, ne koppanjon le az autó, mert bele kell számolni a leszorítóerőt, ami lenyomja az autót.

Nagy sebességgel/leszorítóerő alatt érkezni egy rázókőre alacsony rugóúttal egy jó belépő egy kis bukótér igazításhoz. Ezt a végén érdemes csökkenteni, amikor megvan a setupod már, és megnézni mi az amit még elbír a pálya.

A Setup menete

Érdemes figyelni minden részletre.

1.Általábaan azzal kezdjük hogy teljesen gyáriba megyünk pár kört az adott pályán, hogy megismerrjük az alap karakterét az autónak.

2.Ezután leszedjük róla a szárnyakat(0ás állásba rakjuk).

3. Elkezdjük maximális travel distanccel (gátló lekoppanáig) kikísérletezni,melyik rugó keménység elől, hátul ami a legjobb eredményt hozza. Ezeket slick gumival teszteljük 1L üzemanyaggal általában, mivel time attackra állítjuk legtöbbször a setupot.

4.Ha megvan a rugó, állítunk a TOE/Camber részen.

5.Ha itt is megvan az egyensúly, és nem orrtolós nem faros, akkor jöhetnek a magasság értékei, erre számoljuk rá a leszorító erőt amit majd a szárnyak terhelése jelent.

A rugón szintén várható hogy keményíteni kell, ha felkeerülnek a szárnyak.

 A lényeg hogy arányosan keményítsünk, így megamarad az egyensúly.

6.Ha megvan a magasság is jöhet az arb előre és hátulra.

7.Ezzel a setuppal már egészen jó időt lehet menni, ezután felkerülnek a szárnyak előre és hátra, beállításra is kerülnek.

8.Ha szükséges emelünk az autón, illetve keményítünk a rugón. Itt még sokszor kell a finomhangolásnál az arb első részébe belenyúlni. Az alul túlkormányzás teljes megszüntetésére.

9. A pályának megfelelően ha megvan az egyensúly, jöhetnek a damperek, és a rugó viselkedésének kezelései. Itt főleg a nyújtott állapotban való viselkedése amit állítani kell legtöbbször.

Ezek a tippek főleg Assetto Corsa-ban érvényesek , de kiindulásnak bármihez jók.

Összeszedem egy listába mire érdemes figyelni a finomhangolásnál Assetto Corsa-ban:

  • Sebesség kiosztás, hogy ejti a fordulatszámot az autó
  • fékerő elosztás
  • ne legyen alulból túlkormányzott vagy pont fordítva kanyar közben (ARB)
  • sikán stabilítás
  • csúszás közben a stabilítás
  • végsebesség
  • féktáv hossza
  • És persze az általános egyensúly.

Ha minden megvan, irány a WordRecord!

Szimulátor Győr

Ha élesben is tesztelnéd a setupod, gyere el hozzánk, és mérd össze tudásod másokkal , itt foglalhatsz is egy szabad helyet magadanak:http://x-station.hu/idopontfoglalas/

Ha pont Assetto Corsa-hoz gépet keresnél , itt találsz pár tippet hozzá:http://x-station.hu/gamer-pc-szimulatorhoz-2019/

Kövess minket:

Facebookon:http://facebook.com/xstationgyor

Instagramon:http://instagram.com/xstationgyor

2 Replies to “Assetto Corsa setup alapok,mit miért állítsunk?”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük