Hogy optimalizáljunk fogyasztást?

Futár és egyéb olyan autóknál, amikkel sokat megyünk, nem elhanyagolható szempont a fogyasztás. Havonta akár 10-20 ezer forintot is kiengedhetsz a kipufogón feleslegesen, ennek próbáltuk elejét venni, jobban mondva megoldani a problémát.

Az előző irásunkban :Milyen futár/városi futkozós autót vegyek? 1.Rész leírtuk hogy jutottunk el a punto 1.1 ig.

Jó kis gép, egyben van, viszont bőven 11 liter fölé jött ki a fogyasztás, hát annyiból hordok kaját v6-al,köszönöm 😀

V6 fogyasztás

Mit lehet tenni ha észrevesszük hogy iszákos a gépezet?

1. A lambdaszonda- és a fogyasztás

Az első körben a lambda szondát cseréltük, 140.000 km van az autóban, ezek a szondák általában 100.000 körül már letérdelnek. Abból lehet észrevenni, ha hibádzik a lambda, hogy a gázreakció nem lineáris. Ez alatt azt értem, hogy kis gázpedál állással is úgy érzed mintha fél gázt nyomnál legalább, emellett ha lepadlózod, szinte nincs különbség.

Nem feltétlen tök halott a szonda, de ebben az állapotban, már össze vissza van a keverék, ami rossz vezethetőséget, és persze jó pár plusz litert jelenthet. Én a bosch univerzális szondát használom, fele annyi mint egy gyári csatis, és csak össze kell kötögetni a gyári csatlakozóval. Levágod a gyári szondáról a vezetéket, és hozzákötöd az új mellé adott sarukkal az azonos színekhez. (Tud szívás lenni ha a régi vezetékek már kő merevek)

Simán megoldható otthon, de egy jó hosszú kulcsod legyen mert nem 100nm kell kiszedni a leömlőből. És spórolsz 20-30 ezret, viszont a gagyi szondákat érdemes kerülni, lehet már szar lesz mikor berakod, és marad a fogyasztás .

Arra azért figyelj, hogy hány vezetékes a szonda, annak stimmelnie kell.

Ez után a csere után a gázreakció nagyon finom lett, végre lett karaktere az autónak, és hajlandó volt normálisan forogni is, viszont a fogyasztás még mindig 10l körül volt. Haladtunk tovább.

2. Hőmérséklet jeladó

Ebből van több, egy autóban, nekünk az kell ami az ECU-nak jelzi a motor hőmérsékletét, ezen kívül a punto mk1-ben van egy ami a műszerfalra viszi a jelet, és van egy ami a ventit kapcsolja a hűtőn.

Jeladó fogyasztás
A hőmérséklet jeladó.

Ha ez van szétdőlve, az ECU végig azt látja hideg a motor, így folyamat dús keveréken megy, ez is rá tud dobni litereket a fogyasztásra. Érdemes ebből is normálisat venni, a gagyibbak sokszor már berakáskor eresztik a hűtővizet, mert egy tömítést nem sikerül legyártaniuk.

Kicseréltük, és végre 8l körüli értéket produkáltunk, de ez még sok, menjünk tovább.

3. Termosztát

Az elv ugyan az mint az előbbinél, ha nyitva maradt a termosztát, nem tud bemelegedni a motor ami szintén dúsabb keveréket, és nagyobb fogyasztást hoz magával. Ha zárva marad meg forraljuk a vizet, arra is érdemes figyelni.

Városi fogyasztás autó
Az olasz termosztát, sajátos házas megoldással.

Ebből én a gyárira tettem a voksom, viszont ha új termosztátot vesztek, mindenképp teszteljétek mielőtt berakjátok. Ezt úgy tudjátok, hogy forraltok vizet, és a forrásban lévő vízzel leburítjátok, hogy ellepje. Ha jó, mozognia kell valamennyit. Ha kiveszitek vissza kell állnia az alapállásba.

Készül a vacsi.
Pro tipp: Kérdezd meg az asszonyt,melyik lábasért nem öl meg 😀

Gyakran nem működik a vatta új sem, így érdemes előtte megnézni, nem a hengerfejes autón nézegetni hogy nem nyitott.

A csere után beállt a gyári 7-8l közé az autó, és ennél egészségesebb még a gyárban sem volt.

4. Amit még érdemes cserélni a jobb fogyasztás érdekében.

Cseréltük a levegő szűrőt, gyertyákat, amik szintén tudnak többletfogyasztást okozni ha gatya állapotban vannak.

Persze az alap szervizeket megkapta- olaj, összes szűrő, megnéztük nem fog-e be fék, plusz a felemás gumikat lecseréltük egységesen 155/70/R13 ra, ez még tud hozni a fogyasztáson, mivel kisebb a gördülési ellenállása a kerekeknek. Cserébe nem annyira racse.

Itt már apró mennyiségekről beszélünk, de sok kicsi sokra megy.

-A lehúzott ablak 4% többlet fogyasztást, a nagy antenna 90km/h sebességnél kb 0,4l fogyasztás többletet okozott tesztekben. Ha maxolni akarod a hatékonyságot ezeket jó észben tartani.

Inkább ezt tölteném meg a havi plusz 15.000-ből.

Nyilván a vezetési stílus mindennél fontosabb, de azt szerintem nem kell magyarázni, ha mégis, arról sok nagyon jó tréning videót lehet találni.

Remélem tudtunk segíteni, jó szerelést!

Nézz fel YT csatornánkra is, ha esetleg tetszik amit csinálunk: https://www.youtube.com/channel/UC2b89xVXJNjJIXOa6_f9Zmg

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük